3 nemme trin til at håndtere ubehagelige følelser

 

Begår du indimellem fejl?

 

Og hader du det mon lige så meget som mig?

 

Da SkyggeKompagniet her startede op, var der en hel del af dem.

 

Først så hjemmesiden ikke ud som planlagt. Så sendte jeg nyhedsbrev ud med stavefejl i emnelinien!!

Og samtidig forvandlede alle tekstsiderne sig til mikro skrift, så det var helt og aldeles umuligt at læse, hvad der stod.

 

(I hvert tilfælde for sådan en som mig, der er kommet i læse-brille-alderen.)

 

Nu skulle man jo tro, at jeg efterhånden havde lært, at det faktisk kan være helt okay, at begå fejl. At man faktisk kan lære ret meget af det etc. etc.

 

Jeg har jo i hvert tilfælde undervist andre en hel del i det…

 

Men selv om jeg har taget skygger hjem, kigget indad og gjort alt muligt for at forvandle gamle mønstre og skyggesider, så er den del af mig, der hader at begå fejl, en af de mere vedholdende.

 

Indrømmet. Jeg er begyndt at blive gladere for den. Kan se at den hjælper mig til at sikre, at rigtig mange af de ting jeg laver, ER i orden og HAR en god kvalitet.

 

Men – jeg hader det stadig!!

 

Jeg kan blive overmandet af sådan en hel panisk ”nu-går-verden-under” følelse, der på under et minut lammer hele mit nervesystem. Når jeg opdager, at jeg har sendt nyhedsbrev ud til mange hundreder med en stavefejl i overskriften. Så pinligt!

 

MEN jeg har heldigvis også en metode til at få det til at gå over, lige så hurtigt som det kom.

 

Faktisk en metode, der er så enkel, nem og effektiv, at jeg vil dele den med dig, lige her. I fald du indimellem kan føle noget der bare ligner mit panik stunt.

 

1. Iagttag dig selv
Iagttag dig selv, og mærk efter hvilken følelse du har i kroppen.

 

Hvad føler du? Føler du skyld eller skam?

 

Føler du dig pinlig til mode? Eller har du gang i det store katastrofe beredskab, som om jorden er tæt på at gå under?

 

2. Mærk følelsen
Gå for dig selv, og mærk følelsen til bunds. Træk vejret ind i den, og mærk den præcis som den er, uden at gøre den hverken større eller mindre.

 

3. Tillad & giv slip
Tillad den nu at være præcis som den er. Sig det evt. højt inde i dig selv: Jeg tillader (den konkrete følelse) at være præcis som den er.

 

Nogen gange kan det også hjælpe at tale til den, som om den var dit højt elskede barn: ”Hold da op, jeg kan godt mærke, at du føler dig (den konkrete følelse). Det er bare helt i okay.”

 

Efter lidt tid, vil følelsen for det meste slippe og ”gå tilbage, hvor den kom fra”. Hvis den er meget vedholdende, kan du forestille dig, at du lader den flyve til vejrs i en ballon, som du giver slip på.

 

Ubehagelige følelser er jo, som ordet mildt antyder: Ubehagelige. Jo flere værktøjer vi har i vores værktøjsbælte til at håndtere dem, jo bedre kan vi blive til at acceptere dem, og bruge deres energi konstruktivt.

 

De hjerteligste hilsner

 

Lone

 

Tags: , , , , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

Comments are closed.